Identiteitscrisis

Gepubliceerd op 23 februari 2022 om 09:27

Iedereen heeft wel eens dat zaken niet lopen zoals je graag zou willen, Ik ook.

In deze persoonlijke blog wil ik je vertellen over mijn worsteling als eigenaar van een online winkel.
Het 1 jarig jubileum was vorige zomer gepasseerd  en daarna kwam de winkel helemaal stil te liggen.

Om je gerust te stellen... ik heb mij  aan de worsteling ontworsteld!

Identiteitscrisis

www.encyclo.nl : Identiteitscrisis: Toestand van onzekerheid over de eigen identiteit.

                              Identiteit: o.a. Persoonlijkheid, eigen karakter, eigenheid

Als de zaken niet zo goed lopen denk je eerst dat het tijdelijk zal zijn, maar als je na een bepaalde periode nog geen verbetering ziet, dan ga je kijken hoe je de omzet weer omhoog kunt krijgen.

Ik ging met frisse moed aan het werk. Ik heb onderzoek gedaan op Pinterest (daar vind je heel veel kennis en informatie, maar ook veel stuurlui aan de wal) en heb gezocht op Google. Ik heb een  online-training gevolgd bij een Australische marketing Goeroe (is daar ook een vrouwelijke woord voor?) en ben nogmaals te rade gegaan bij de Kamer van Koophandel en heb veel gelezen op de website: "Ik ga starten"

Door alle informatie raakte ik in een identiteitscrisis, niets klopte er meer, niets voelde goed. Gebruik ik de verkeerde kleuren, is de opbouw verkeerd? Voor wie doe ik dit? Moet ik een andere niche kiezen, ga ik op zoek naar een andere webhost etc? Alles maalt in je hoofd. En dat terwijl ik dacht dat ik bij de start van Ómorfo Dóro alles zo goed op orde had.

De kern

Je blijft je informeren, studeren, leren en dan merk je dat je steeds dichter bij de kern van het probleem komt. Zoals, onder andere, de fouten die ik gemaakt heb, bij het opstarten van Ómorfo Dóro.

We gaan even terug naar het begin van Ómorfo Dóro. Ik heb vlak na de start van mijn webwinkel gesprekken met een coach gehad. (Wil je hier meer over weten, lees dan mijn blog Coaching Traject.)  Het MKB (Midden en klein Bedrijf)  bood startende ondernemers 3 gratis gesprekken met een coach aan. Zij gaf mij veel tips, maar 2 daarvan heb ik toen in de wind geslagen.

1) de kleur van het logo moeten matchen met hetgeen je wil uitstralen met je webwinkel, zoals creativiteit en handgemaakt.

2) Beperk je Niche.

www.encyclo.nl : niche: is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.

Minder is meer.  Als je een specialist wilt zijn in handgemaakte producten, dan moet je je beperken.

Beide tips wilde ik toen niet aannemen, ik had net alles op poten gezet, visitekaartjes laten drukken, afspraken gemaakt met andere creatieve mensen over de verkoop van hun producten in mijn webwinkel. Ik kon dat niet allemaal terugdraaien.

En "last but not least" ik wilde mezelf niet beperken, omdat ik al die verschillende handvaardigheden (breien, haken, macrameeën, kaarten en albums maken) zo leuk vind.

Reflectie

Nu heb ik,  met terugwerkende kracht, eerlijk naar deze 2 tips gekeken en moest ik toegeven dat ik teveel verschillende productcategorieën had. Er is meer samenhang en specialisatie nodig.

Dus ben ik gaan kijken naar wat het meest verkocht is het afgelopen jaar en wat het meest heeft opgebracht (hoeft niet persé hetzelfde product te zijn). De oorbellen, die door Alicia worden gemaakt, zijn het  meest verkocht. En de sieradendoosjes, die door mijzelf worden  gemaakt, hebben het meeste opgebracht. Twee totaal verschillende producten, maar... wel met samenhang! 

Het één bewaar je in het ander.

Niche

En zo had ik mijn niche gevonden.     Sieraden & Sieradendoosjes.

Ómorfo Dóro gaat straks producten van mijn oudste dochter en mijzelf verkopen. Producten, die we zelf ontwerpen en maken, waarin we allebei specialist zijn van ons eigen productcategorie en elkaar goed aanvullen. Ik ben praktisch, vind administratief werk niet vervelend, ben creatief en maak de doosjes . Alicia is creatief, modern, kleurig, voelt goed aan wat er nu veel gekocht wordt en maakt de sieraden.

Werk aan de Winkel

Maar... dat betekent een hele ommezwaai, dat vergt tijd en werk. De hele aanpak van het starten van een webwinkel moet opnieuw gedaan worden. Een ander bedrijfsplan, andere branding, andere klantbeschrijving en een andere website.

Afscheid nemen van de andere creatieve teamleden, misschien ook van klanten (al hoop ik dat natuurlijk niet) . Afscheid nemen van het grappige logo wat mijn man voor mij gemaakt heeft en vooral afscheid nemen van het idee wat ik met Ómorfo Dóro voor ogen had. Een soort Etsy in het klein, maar dan anders.

Er zijn ook extra kosten ,,,pfff.  Nieuwe visitekaartjes, nieuw verpakkingsmateriaal, nieuwe gereedschappen en ben ik even blij dat ik maar steeds aan het treuzelen was met het kopen van een naambordje voor naast de voordeur. :)

En nu?

Veel van dit werk gebeurt achter de schermen, terwijl de winkel gewoon open blijft. Wat wel merkbaar is, is dat een groot deel van de producten in de sale gaan en er komt een datum waarop de website een heel weekend offline is, zodat dan de grote website verandering kan plaatsvinden.

En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte, want ik hoop dat jullie Alicia en mij volgen naar een vernieuwd Ómorfo Dóro.

Want ook in de toekomst ontwerpen en maken wij een  "Mooi Cadeau" .

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.